Varför seglar Dehler så bra?

... eller den enkla konsten om "acceleration" kontra "kräng/sväng"

När vinden träffar segelbåten så händer följande: antingen så accelererar båten (ACCELERATION) eller så kränger den (KRÄNG/SVÄNG) som resulterar i en resa mot vindögat (i värsta fall en broach). Frågan är då - varför beter sig olika båtar så olika? Vad är det som gör att vissa båtar - oavsett hur vassa segel de har - hamnar i kräng/sväng-läget medan andra båtar verkar kunna segla i alla vindar?

Den perfekta kryssen är när det kommer en vindby och man ser på loggen hur farten ökar. Accelerationen är ett faktum och glädjen sprider sig på båten. Kanske seglar man nu ifrån en båt som bara krängde när vindbyn kom.

För att förstå mekanismerna bakom acceleration kontra kräng/sväng - och vad som avgör om en båt seglar bra eller inte - så skall vi beskriva skillnaderna mellan tre olika typer av segelbåtar: 

 

  • Cruisers

  • Racers

  • Cruiser/Racer (förkortad C/R) - kallas också Performance/Cruisers.

 

På detta sätt delar båtbranschen upp olika typer av båtar. Till exempel så vann Dehler 38 utmärkelsen i Europa som bästa båt i Cruiser/Racer-klassen. 

 

Cruiser

 

I en Cruiser är boendekomforten är viktigast och seglingen kommer i andra hand. Man har satsat rejält för att få bekväma ”bo-båtar”. Dessa har mycket volym i salongen och kompromissar inte ”det bekväma boendet”.

Exempel på båtar: Hanse, Bavaria, Beneteau Oceanis osv.

 

Dessa saker kännetecknar en Cruiser:
 

  • Utmärkt boendekomfort

  • Skrov i enkel-laminat, vilket ger ett tungt och vekt skrov

  • Grund köl och mindre roder

  • Kort  mast på däck med liten segelarea

  • Storskotet på rufftaket

  • 2-3 vinschar med liten utväxling

Racer

I en Racer är seglingen det viktigaste, boendet kommer i andra hand. Mycket segelarea, med generösa trimmöjligheter. Används i första hand för kappsegling. För att spara vikt är inredningen minimal. Exempel på båtar är J-boats, Pogo och RM.

Dessa saker kännetecknar en Racer:

  • Utmärkta segelegenskaper

  • Lätt och starkt skrov i sandwich-design

  • Djup köl med stort roder.

  • Hög mast på kölen med mycket segelarea

  • Storskotsskena i sittbrunn

  • 6 st vinschar med mycket utväxling

Cruiser/Racer (C/R)

I en C/R är seglingen viktigast, precis som i en Racer. Därefter kommer boendekomforten. En C/R är en Racer men med full inredning. Byggtekniken och layout på däck är väldigt lika. Exempel på båtar är Dehler, X-Yachts och Arcona.

 

Dessa saker kännetecknar en Cruiser/Racer:

  • Utmärkta segelegenskaper

  • Utmärkt boendekomfort

  • Lätt och starkt skrov i sandwich-design

  • Djup köl med stort roder.

  • Hög mast på kölen med mycket segelarea

  • Storskotsskena i sittbrunn

  • 6 st vinschar med mycket utväxling

Att dela upp segelbåtsmarknaden enligt dessa segment ger en klar och tydlig bild över vad man kan förvänta sig av olika båtar. Dehler har sedan 1963, med över 25 000 byggda C/R-båtar, manövrerat skickligt med att tillfredsställa både kul segling och god boendekomfort.

 

Vad har då Dehler gjort för att undvika krängning vid vindbyn (kräng/sväng), och istället leverera ökad fart (acceleration)?

Den viktigaste parametern är hur skrovet hanterar vindbyn. Segel, tampar, köl och roder påverkar också förmågan att leverera fart istället för krängning, men skrovet är centralt. Alla skrov ser blanka och fina ut på båtmässorna, men det skiljer en hel del...

När vinden träffar båten måste förstaget behålla sin spänning, annars blir det kräng/sväng och båten startar sin resa upp mot vindögat - och i sämsta fall en broach. När man broachar så flexar alltså skrovet vilket är samma sak som att man skulle släppa på yttervanten! Hemska tanke!

Föreställ dig att precis när vindbyn kommer så släpper du 10-20 varv på yttervantsskruven. Det vill man inte, men det är precis detta som händer när skrovet är vekt. Masten som ju står på rufftaket sjunker i däcket och riggen har vanlig riggwire som töjer sig så i vindbyn. Effekten blir att skrovet flexar, båten kränger och styr upp mot vindögat (= kräng/sväng) och broachen kan bli ett faktum. 

Sandwich design i skrovet

Vilka tekniker använder då Dehler för att uppnå den perfekta kryssen?

Först och främst är skrovet i full sandwichdesign – även under vattenlinjen. Sandwichdesign är betydligt starkare än enkel-laminat då det ger ett stumt och vridstyvt skrov. Dessutom fritt från kondens eftersom det är dubbla skrov, jämför enkelglas med tvåglas.

Det går åt mer material och timmar att bygga ett sandwichskrov och därför kostar dessa båtar lite mer än enkellaminat. You get what you pay for.

Det är många som har bytt segel och tampar till bästa kvalitet på sin Cruiser, för att senare se att det hade minimal effekt - det veka skrovet var ju fortfarande vekt! Lite slarvigt kan man säga att vi kan ha sämre segel på en Dehler, och ändå kryssa fantastiskt bra. Skrovet är stumt, och det är den viktiga parametern för att leverera kul och aktiv segling.

Sedan har vi ramen - som tillsammans med skrovet - ger en stum enhet. Det är balkarnas storlek och position i skrovet som ger styrkan, dessa skall fungera både tvärs och längs med skrovet. Dehler använder senaste tekniken för dessa balkar - kolfiber. Varför? Kolfiber är extremt starkt och lätt, en kombination som passar väl i en segelbåt. Denna konstruktion av kolfiberram kallas Dehler Carbon Cage.

Vidare står masten på kölen, detta för att minimera att masten trycker ner däcket när vinden kommer (vilket ju skulle få samma förödande effekt som att släppa på yttervantet).

Sedan är riggwiren i Dyform eller Rod-kvalitet. Dessa är betydligt stummare och töjer mindre än vanlig riggwire.

Några ord om lättvind och "stötta med motor"

När man seglar en Cruiser är det av stor vikt hur stor motorn är, vilken propeller som gäller och hur stor bränsletanken är. Varför? Helt enkelt för att man ofta går för motor. I lättvind så väljer man att "stötta med motor" eftersom det oftast är enda alternativet för att överhuvud taget komma framåt.

I en Dehler fortsätter vi att segla, och "stötta med motorn" är historia. Man seglar och njuter kanske istället av att segla förbi dem som går med motor!

 

Nedan visas vad du får av en Dehler vid 4 m/s. Utrustar du din Dehler med en Code-0 (vilket vi rekommenderar) så får du väsentligt mer fart på kryssen, plus ca 1-2 knop! Nu seglar du definitivt snabbare än om du själv skulle gåt för motor!

 

Vid 4 m/s får du följande farter på kryss med fock:

  • Dehler 46: 6,4 kn

  • Dehler 42: 6,0 kn

  • Dehler 38: 5,8 kn

  • Dehler 34: 5,5 kn

  • Dehler 32: 5,3 kn ( 5,5 knop vid 3,4 m/s - se bild ovan)

  • Dehler 29: 5,2 kn

 

Vid 4 m/s får du följande farter på läns med gennaker:

  • Dehler 46: 6,8 kn

  • Dehler 42: 6,5 kn

  • Dehler 38: 6,3 kn ( 7 knop vid 5,5 m/s - se bild nedan )

  • Dehler 34: 6,0 kn

  • Dehler 32: 5,6 kn

  • Dehler 29: 5,5 kn

Är detta bara säljsnack? Är det verkligen så att Dehler levererar som vi beskrivit ovan? 

Ett säkert sätt att få veta är att provsegla, kom och prova en av våra båtar på Baggensfjärden i Stockholm så testar hur kul segling Dehler levererar! Upplev känslan av acceleration när vindbyn kommer och känslan av total kontroll av båten.

Eftersom Judel&Vrolijk designat de flesta båtar för oss, så spelar det inte så stor roll vilken modell du provseglar, Dehlers DNA finns i alla dessa modeller. Drivet på kryssen, förmågan att accelera när vindbyn kommer och den fulla kontrollen styrningen erbjuder.

När du provseglar, så kommer du att uppskatta att storskotsskenans kontroll-lina sitter bekvämt vid styrplatsen. Samma sak med storskotet. Dubbla plotters, en vid varje ratt osv. Allt på plats för att kunna trimma seglen.

Dehler Yachts:

Segla om – YES

Omseglad – NOT

Gå för motor – NOT

Segla i lättvind - YES