Hur byggs en Dehler?

Det är två komponenter som är viktiga för att säkerställa Dehler-båtarnas utmärkta segelegenskaper. Dels konstruktören och dels varvet som bygger båten.

Idag är det få varv som själva gör sitt eget designarbete. Varför? Helt enkelt för att det krävs ett gediget arbete med datasimulering för att ta fram en ny modell, precis som för nya bilar.

Men, visst finns det varv som bygger båtar i få antal, men det är oftast inte möjligt för dem att ha råd med en designbyrå som kör egen datasimulering. Så, antalet båtar som man budgeterat för styr i hög grad både design och tillverkningsprocessen. Dehler konstrueras idag med CATiA CAD-program (gäller alla modeller efter lanseringen av storsäljaren Dehler 38) av ingenjörer vid ett av världens främsta designbyråer judel/vrolijk & co.

judel/vrolijk

judel/vrolijk & co grundades 1978 i Bremerhaven och de har sedan dess haft en stor påverkan på Dehlers segelegenskaperna.

När Karl Dehler vinner VM 1984 så är en av besättningsmedlemmarna Torsten Conradi, idag VD på judel/vrolijk. Dehler 29, 32, 33, 36, 39 och 41 var alla designade av judel/vrolijk. Storsäljaren och succébåten Dehler 38 och samtliga efterföljande modeller har konstruerats av dem. Några av judel/vrolijks meriter:

  • Grundaren Rolf Vrolijk var ansvarig America’s Cup utmanaren ”Alinghi” som vann och tog hem pokalen till Valencia i Spanien.

  • Rolf Vrolijk och Friedrich Judel formgivit flera vinnare av den berömda Admiral's Cup.

  • Man har också designat vinnare i TP52 klassen, och svenska "Ran" är en av dessa.

 

Idag är det 15 Ingenjörer som designar båtar. Relationen mellan Dehler och judel/vrolijk har varit och är långvarig och det ären viktig komponent för att säkerställa de goda segelegenskaperna hos Dehler. Med sin egna databas för simulering tillhör man i dag toppen inom modern båtdesign.

Hanse Yachts

Under många år byggdes Dehler i Freienhol. När Hanse Group tog över Dehler Yachts 2009 så flyttades produktionen successivt till hamnstaden Greifswald, i norra Tyskland vid Östersjön, där all tillverkning nu sker. 

 

Hanse Group ägs idag av tyska Aurelius Invest, vilket är en modern tysk industrigrupp. Varvet omsätter ca 130 MEUR och bygger ca 600 båtar/år med hjälp av 1 500 anställda. Sju båtmärken produceras: Dehler, Hanse, Varianta, Moody, Fjord, Sealine och Priviligue. 

 

Dehler 38 var den första båten som helt och hållet designades och byggdes i Greifswald. Båten har vunnit de flesta priser som går att vinna, bl.a. Årets båt i Europa och USA. På kappseglingsbanan var man tysk mästare 2013.


Med Dehler 38 visade varvet i Greifswald att man tillsammans med Karl Dehler och judel/vrolijk både kan förvalta och förädla Dehlers varumärke - Dehler 46, Dehler 42, Dehler 38 samt Dehler 34 är utmärkta exempel på båtar med Dehlers DNA.

 

Nu åter till frågan, hur byggs en Dehler?

Skrovet

Som vi beskrivit i Varför seglar en Dehler så bra, så är skrovet centralt! På en båtmässa ser alla skrov perfekta ut, men det är större skillnader än man kan ana. Det finns två sätt att bygga skrov på, enkellaminat och sandwich-design.

 

I skrov med enkellaminat används GRP (Glassfiber Reinforced Polyesster), dvs. glasfiberarmerad polyester. Detta är ett enkelt och billigt sätt att bygga, men nackdelen är att skroven också blir tunga och veka. 

 

Sandwich-design är konstruerat med ett ytter- och ett innerskrov med ett distansmaterial emellan. Fördelen med denna konstruktion är att skroven blir extremt stumma och relativt lätta. Nackdelen är priset då det går åt mer material och det tar väsentligt längre tid att bygga. Materialen till dessa skrov kan antingen vara GRP, Vinylester eller Epoxy och distansmaterialen är balsa eller core foam (dvs. skum, t ex Divinycell).

Med sandwich-design blir båten väldigt tyst och nästan helt fri från kondens eftersom sandwich-design fungerar som isolering. Jämförelse kan göras mellan enkelglas och tvåglas-fönster.

Alla Dehlers båtar över 31 fot är uteslutande byggda i sandwich-design. Både GRP/Balsa och Vacuuminfused Vinylester/core foam används:

  • Dehler 30 - Vacuuminfused Vinylester/Core Foam 

  • Dehler 34 - GRP/Balsa 

  • Dehler 38 - GRP/Balsa 

  • Dehler 42 - Vacuuminfused Vinylester/Core Foam

  • Dehler 46 - Vacuuminfused Vinylester/Core Foam

Gemensamt för alla Dehler är vidare att de har yttersta lagret i Vinylester. Det beror på att den högvärdiga och dyrare vinylestern ger ett mycket säkert skydd mot vatteninträngning. (Att behandla botten med epoxy är därför inte nödvändigt, men ger dock ett extra skydd.)

Ramen

Det räcker inte med att ha ett extremt stumt skrov för att ta upp lasterna från riggen under belastning, man måste dessutom ha ett ramverk i båten för att ge extra styrka till båten. Ramen hjälper också till att ta upp de krafter som uppkommer vid en eventuell grundstötning.

Det finns tre sätt att tillverka dessa på:
 

  • Glasfiberarmerad Polyester (GRP – samma som i skrovet),

  • Stål

  • Kolfiber.

Ramen kan vara en ”standalone”-ram, eller en ram som är integrerad i en ”Innerliner”, det senare är då en konstruktion som dels innehåller ramen, dels innehåller fästen för kojer, köksmoduler osv. Formen för en Innerliner är en kostsam investering initialt eftersom den måste designas och tillverkas. I modern serieproduktion så används uteslutande Innerliners med integrerade ramar men för tillverkning i små volymer blir det i regel alltför kostsamt.

 

GRP-balkar
De flesta båttillverkarna använder detta material för balkarna. Ramen är relativt billig och enkel att tillverka. Och görs dessa rätt - dvs. kraftiga och relativt höga - så blir skroven stumma. Dessa är enkla att reparera vid grundstötning då det bara är att utföra en lokal reparation där det gått sönder. Nackdelen är att balkarna måste vara relativt höga för att erhålla tillräckligt med styrka.

 

Stålbalkar

Stålbalkar används idag när man vill ha något som är starkare är GRP, då ramen kan göras relativt låg men med bibehållen styrka.

 

Det låter kanske bra att skriva om stålramar i båtbroschyrer för att visa hur stark båten är. Men, det finns stora nackdelar. Stål är ett tungt material som inte passar när målet är att tillverka en lätt båt och det är dyrt att tillverka. Stålramen är komplicerad och dyr att reparera vid en rejäl grundstötning. Ibland får man demontera hela inredningen för att byta stålramen. 

Stålramar är dock en "gammal" teknik. Dehler använde denna teknik på 80-talet. Men redan under 90-talet lämnade Dehler stålramarna för gott. Idag görs görs Dehler-båtarna med betydligt modernare material, nämligen kolfiber, som använts sedan 2014.

Vi gör jämförelsen med faxen som tillhörde varje modern kontorsinredning i slutet av 80-talet. Modernt då - passé idag.

Kolfiber-balkar
Vid designen av Dehler 46 under 2013 beslutade varvet att göra ramar i kolfiber. Masterna har ju varit i kolfiber under många år, men nu var det dags att använda materialet även i kölbalkarna. Dehler Carbon Cage lanserades med Dehler 46 och här används kolfiber i balkarna från för till akter - dvs. inbyggt i hela skrovet.

 

Kolfiber som material behöver knappast presenteras: lätt, extremt starkt, rostar inte och med liknande tillverkningsprocess som för GRP. Nackdelen är kostnaden. Men genom effektivt inköpsarbete kan varvet hålla kostnaden på en rimlig nivå.

 

Fördelarna är väsentliga: betydligt mer stumt än balkar i GRP, och man slipper de nackdelar som stålbalkar innebär (adderar vikt, dyra att tillverka, svåra att reparera). Eftersom varvet integrerar kolfiber i designen av Innerlinern, så finns kolfiber längs hela längden på båten, från för till akter. Utan extra vikt. Dehler Carbon Cage används idag på Dehler 46, Dehler 42, Dehler 38 samt Dehler 34. Framtida Dehler kommer givetvis också att ha detta.

Köl

Dehler använder både T- och L-kölar på båtarna. Competition-kölarna är i T-utförande med blybulb, dessutom är det lättningshål i fenan för att reducera vikten. Till varje modell finns 3-4 olika kölar.

Däcket

Dehler har under många år satt samman däck och skrov utan att använda skruv och mutter. Man kan se Dehler-listen som sitter högt upp på friborden, och under denna sitter skarven. Det är inte två plana ytor som möter varandra utan en speciell profil (Se bild 1) som tillsammans med limmet bidrar till en stark konstruktion med ett vridstyvt skrov och däck i en enhet - och en snygg övergång mellan skrov och däck.

De flesta båtar har två plana ytor som limmas samman och sedan döljs skarven med en fotlist i teak, inte lika starkt och elegant som Dehlers design. Titta gärna på en Dehler vid aktern där skrov och däck möts. Jämför detta med andra tillverkare, där man gärna täcker skarven med en fotlist. På Dehler ser man ingen skarv, utan bara en snyggt plastad skarvlös övergång mellan däck och skrov. German Engineering!

Under samtliga beslag så sitter det ingjutna plattor av aluminium. Anledningen är att man inte skall behöva montera med muttrar och brickor under däck. Bultarna är skruvade i de inplastade aluminiumplattorna. Om man vill komplettera med något beslag, då är det bara att ta fram ritningen och se var de olika plattorna finns.

Dehlers klassiska nedgångslucka behöver knappast någon närmare presentation. Luckan har sett likadan ut under många många år, och på varje båtmässa får vi lovord för denna smarta nedgångslucka.

Segel och rigg.
På en Dehler är masten monterad på kölen för att säkerställa att den inte orsakar slappa vant och förstag när vindbyn kommer - vilket skulle hända om den stod på däck. Stöttor kan aldrig få samma effekt eftersom det finns risk för kompression: ett par millimeters kompression motsvarar att släppa yttervantet ett par millimeter. Spänningen i förstaget går alltså därmed förlorad. Det blir kräng/sväng och resa mot vindögat istället för acceleration. Masten på kölen är receptet för Cruiser/Racer- och Racer-båtar.

Dehler använder antingen:

  • Selden master i aluminium: Performance-master (konad topp), stående rigg i dyform-kvalitet.

  • Master i kolfiber från Pauger Carbon, stående rigg i rod-kvalitet.

Segel kommer från Elvström, antingen FCL segel 5-lagers laminat i Fast Cruising-material eller HPM segel med Aramid som kärna.

Bland andra leverantörer ser vi välkända märken som

  • B&G elektronik, antingen Triton-serien eller mer race-betonade H5000 serien. 

  • Roder från Jefa, både med aluminum roderaxel (Std) och rostfri roderaxel (Competition).

  • Löpande rigg från Liros.

  • Däcksbeslag från Lewmar och Spinlock.

Det man kan se ovan är att det kräver en rad olika tekniska lösningar för att få en Dehler att segla bra. Design och konstruktion är avgörande men med rätt val av leverantörer blir även prisbilden attraktiv. Allt detta skall samverka, så när vindbyn kommer så blir det acceleration och glada miner ombord. Kräng/sväng-båtar passeras på löpande band!