Varför så många tillval på Dehler?

Du kanske har sett i prislistan att det finns många tillval att göra på båtarna. Väldigt många val att göra, är detta nödvändigt? Och, varför är inte värmaren standard – alla vill ju ha en sådan. I Sverige – ja, i Australien – nej.

 

Dels så säljs Dehler globalt i alla världsdelar, det gör att önskemålen skiftar betydligt beroende på var man bor och seglar och dels är önskemålen på hur man skall använda båten väldigt olika. Gemensamma nämnaren är att man älskar segling och vill ha en båt som levererar detta, men sedan skiljer det. Någon vill kappsegla, någon vill segla jorden runt osv.

Detta gör att prislistan blir lång och även processen att beställa båten innan man gjort specen. Är det något du missat i specen, så guidar vi dig rätt!

 

Det skall vara bekvämt att segla en Dehler och den skall vara bekväm att bo i! Därför finns en mängd färg-, form- och materialval för din båt. Smarta lösningar som uppfällbar TV, utdragbara lådor under sittdynorna, Island Bed i förpiken och extra sovplatser i salongen etc. är några exempel. Allt följer det nya formspråket och du kan göra din Dehler personlig genom dina egna kombinationer och val.

 

Ta en titt i Dehlers Colorcard för att se de olika valen. Det finns till exempel 20 st olika färger och material för dynorna i salongen. Plus fyra olika val av trä, tre olika val av durkar. Helt säkert kan du få din nya Dehler unik och exakt så som just du vill ha båten. 

Competition eller standard?

Vid lanseringen av Dehler 33, 1995, valde varvet att göra tre modeller: Classic, Cruising och Competition. Dessa hade olika skrovfärger, riggar, kölar, inredningar osv. Bra ide, men lite fyrkantigt tänkt kanske. Kunden kunde inte göra sina val, utan det var tre olika modeller.

Flera år efter denna lansering år så frångick man detta och det fanns bara en variant av varje Dehler-modell. Dehler 29, Dehler 39, Dehler 36, Dehler 34, Dehler 35, Dehler 32 osv. Men då man designade Dehler 38 så återkom idén om olika modeller. För att slippa samma struktur som för Dehler 33, så erbjöd man ett antal olika tillval i prislistan för Dehler 38 och kunden kunde själv specificera sin båt med de olika tillvalen.

Ibland ser man Dehler 38 eller Dehler 38C, dvs. Competition – men det är bara ett tecken på hur kunden valt att namnge sin båt. Varvet erbjuder en Dehler 38, samt en hel rad med olika prestandahöjande tillval som alla har tilläggsnamnet Competition.

Redan som standardbåt är Dehler en vass cruiser/racer. 2014 vann en standard Dehler 38 priset som årets båt i cruiser/racer-klassen – European Yacht of the year. Det är oftast standardbåten som testas av journalister och den som vi också säljer mest. Dehler Carbon Cage (rambalkar tillverkade av kolfiber) är dock standard i alla nya Dehler 34-46.

 

Vill man vässa prestandan ytterligare så väljer man Competition-tillval:

  • Kolfibermast med utökad segel area

  • Djup T-köl med blybulb (där fenan är lättad genom att man fräst ur fickor i den)

  • Större vinschar

  • Roder med rostfri axel (istället för aluminium) och Race-shape (dvs. en annan form)

  • Inredning tillverkad i lättviktsmaterial (sandwich)

  • B&G H5000-elektronik med programmerbar dator

  • Barberhaul till focken (för snävare skotvinklar)

  • Kraftigare fockskotsvagnar

  • Mantåg för att underlätta kappsegling med full besättning

 

Om man adderar de olika valen som går att göra i Dehler Colorcard med de olika valen inom Competition-kategorin, så går det att specificera helt unika Dehler-båtar

Competition Plus

Det finns också möjlighet att välja en sk Competition Plus. Denna båt är redan från varvet helt anpassad för att kunna kappsegla i ORCi eller SRS. Detta är möjligt eftersom Karl Dehler, projektchef på varvet, själv kappseglar och därför har noga koll på hur båten kan optimeras för race. Anpassningen görs i tätt samarbete med judel/vrolijk. Dehler 38 Sporthotel, Dehler 34 Insail, Dehler 42 Intermezzo är båtar som är tillverkade enligt Competition Plus-konceptet.