Höstfix Dehler

Här kommer lite samlade erfarenheter för hur man sköter sin Dehler på bästa sätt. Det som står i manualen för respektive produkt gäller alltid, om något i texten skulle vara i motsättning till tillverkarens rekommendation, då gäller den senare.
Använd original-tillbehör från Seldén, Volvo Penta, Jefa och så vidare, vilket säkrar andrahandsvärdet på din båt. Spara kvitton på reservdelar och service som görs i en pärm, det ger ett gott intryck vid försäljningen en dag. Dessa tips fungerar på de flesta Dehler-båtar, fast många tips är riktade mot Dehler 34-Dehler 46. Det är givetvis inte bara de produkter som vi hänvisar till som fungerar, men dessa har vi använt, och vet att de fungerar bra. Bifogat finner du bilder på respektive produkt.


Innan lyft av båt, byt till blindloggen - så slipper loggen att gå sönder.
Var noga med att märka ut var lyftbanden skall sitta så att de inte fastnar i drevet, kölen eller på loggen. Efter första lyftet, sätt ett par bra märken där banden skall sitta. Har tyvärr inte hittat något bra sätt att markera detta som håller. I manualen för båten så finns ett förslag på mått att sätta lyftslingen, dock - beroende på utrustning så kan man behöva justera för varje båt

Alla skruvar lossar, frågan är när - kolla ALLA skruvar. Speciellt rigg och styrning. Kolla ALLT. Minst en rejäl genomgång varje säsong. Själv kollar jag rigg, block, mantåg, styrning etc innan start av Gotland Runt.

 

EXTERIÖR

Rigg
Rodkick skall förvaras stående, så som den sitter på båten, då torkar inte tätningen som sitter i gasdämparen.
Gör rent vantskruven, smörj med Selden Vantskruvolja. Är någon del av en gänga defekt – byt vantskruven.
Kolla alla trissor så de löper fint.
Vant och stag behöver inspekteras (kardeler och krimpningar).
Montera skydd för motorlanternan, lätt att den går sönder vi slag.
Furlex skall smörjas och underhållas enligt manualen.
Tejpa markeringar på undre spridareparet så du ser hur focken skotas nästa säsong.
Behandla masten med Owatrols Mast Restorer.

Kolla innan avriggning att du orkar dra i akterstaget så att masten böjs en mastbredd (sätt fast storfallet nere vid masten – sedan är det lätt att se avståndet på mitten av masten mellan fall och mast), om du inte orkar att dra så det blir en mastbredd mellan fall och mast - bygg om akterstaget under vintern med mer utväxling. Gärna med Looprings (istället för block) och ren Dynema. Då riggen är central för både säkerheten och prestandan på din Dehler, anlita en professionell riggare om du är det minsta tveksam över något.

En sak, all dynema har något som kallas creep, det är en permanent töjning av materialet. Det gör att att akterstaget kommer att bli längre och längre, till slut bottnar blocken i däcket...Då är det bara att korta dyneman, filmer hur man splitsar dynema finns på Youtube. Använd inte en pålstek, det är ett sämre alternativ då knopen försämrar brottslasten, en splitsad ögla blir bäst!


Mastfot, om du har en Selden justerbar mastfot, så smörj gängan med vantskruvsolja och skruva "sockerbiten" fram och tillbaka. Kom bara ihåg hur den satt. Om du behöver justera riggen efter masten är monterad så går det då enkelt att flytta mastfoten. En sak är viktig, man måste släppa vanten helt för att flytta foten, annars skär gängan i mastfoten....

Tag bort bordet - lättare att rigga/rigga av. Enkelt, bara ett par skruvar – då slipper du märken i bordet vid riggning.

 

Segel
Tvätta segel med ett milt tvättmedel, skölj med färskvatten.
Lattorna på Elvströmsegel dras ut mot masten. De genomgående lattorna tas ut genom att skruva upp "luckan" på lattboxen, därefter är det lätt att ta bort dem.
Se över seglen, lämna till segelmakaren på hösten om något skall fixas.

Din Dehler älskar dyra segel i Aramid och Kolfiber, de höjer segelupplevelsen väsentligt i jämförelse med trötta segel. Skydda din fina fock från väder med ett fock-kapell.

 

Sprayhood/Kapell
Lämna in på tvätt/impregnering på hösten. Byt efter 10 år ungefär så är din Dehler alltid i toppskick.

Skot, fall och trimlinor
Dra ur fallen i masten med hjälp av en pilotlina (knopa fast i änden, säkra med lite riggtape över knopen), låt pilotlinan sitta kvar hela vintern i masten, så är det ingen som stjäl dina fina Dynema fall. Tvätta alla fall, skot och trimlinor i tvättmaskinen med skölj och tvättmedel - då blir de mjuka och fina igen. Eller byt till nytt med bra Dynema som kärna, det är extra viktigt att ha riktigt bra Dynema tampar för stor och fockfall samt fockskot. Övriga tampar skall vara av bra kvalitet, men de är dessa tre funktioner som är viktigast med dyr Dynema tamp som inte töjer sig. Se över revtamparna också, är dessa gummibandstamp så byt dessa till tamp med dynema kärna, när det blåser rejält – då behövs en stum revtamp.
Om masten är på båten över vintern, dra ner tampar i masten mha pilotlinor in masten så att de skyddas under vintern.

 

Skrov/däck
Tvätta hela båten med Kalkosan WC rengöring (finns på ICA eller COOP) eller annat starkt tvättmedel.
Till Dehlers vattenlinje kan man använda Jotuns Waterline cleaner om smutsen sitter fast, denna innehåller saltsyra och är mycket effektiv (kräver glasögon och handskar). Denna kan också användas på till exempel halkskyddet på däcket. Men, efter 10 min måste man spola rikligt med vatten. Tar bort snäckor osv på drev och propeller också. Läs varningstexten på den här produkten – effektiv, men skall handskas med försiktighet.
Ett annat sätt att få bort gulnader och rost är att använda något medel med oxalsyra, till exempel Y10. Fungerar fint.

 

Botten
Vattenslipa gärna med 80 papper på hösten och ta bort dålig färg, sedan är det enkelt att på våren måla nytt. Är bottenfärgen skrovlig och har släppt på några ställen på din Dehler? Skrapa bort det, och börja på ny kula. Vår erfarenhet är att en Sandvik eller Bacho skrapa med utbytbara hårdmetallskär är det som fungerar bäst. Slipa de vassa hörnen runda med en vinkelslip - sedan är det bara att skrapa bort eländet. Gör detta på hösten.

Till våren kan du komplettera epoxyn om den blivit skadad, för att sedan lägga på bottenfärg. Jämnt och fint. Är det race-finish du söker, så skall du vara noga (typ 400-800 papper) med främre delen av skrovet, samt köl och roder. Den bakre delen av skrovet kan vara i sämre skick utan att drabba prestandan speciellt mycket. Hård bottenfärg gäller för bästa prestanda.

 

Roder
Kolla så rodret fungerar bra, och att det inte finns onödigt glapp.
Slipa gärna rodret till en fin finish, så får du ett fint grepp i vattnet.
Var 5:e år skall rodret demonteras för underhåll av lager och bussningar.

Kontrollera alla skruvar på styrningen! Kolla wirespänning osv. Roder och styrning är VIKTIGT! Vanligt fel på äldre båtar, som man kan undvika med bra underhåll.

Ett problem vi sett är att autopilot-motorn inte håller tätt. Jefa skriver att den skall vara vattenskyddad, men ett tips är att vara väldigt försiktig med att spola motorn med vatten. Kan vara en bra ide att lägga en extra sträng med Sikaflex runt basen på motorn – se bild. Det har varit en diskussion om att sätta några distansbrickor mellan motorn och botten så att regnvattnet som dränerar genom luckan inte alltid spolar på motorn, inte sett någon göra detta, men kan vara en bra ide. Detta gäller modeller D34-D46 där motorn sitter under en täcklucka i sittbrunnen.

Har du roder med aluminiumaxel så skall zinkanoden bytas. Roder med rostfri axel har ingen zinkanod.
Måla inte med bottenfärg runt roderaxel och zinkanod, utan lämna en bit utan färg.

Bogpropeller
Byt zinkanoder. Kolla så att allt ser bra ut. Prova att kör bogprop in och ut på land så att allt öppnar och stänger korrekt.
 

Köl
Om rost på kölen, vilket ser rejält tråkigt ut på en Dehler, behandla med Jotun Epoxy Yacht primer HB (epoxy med rostskydd), det är en epoxy som är avsedd för stålbåtar, fungerar fint på järnkölar. Är kölen ojämn, så varför inte fixa till detta? Tar inte så lång tid. Det är kölen som tillsammans med seglen ger din Dehler den fina prestandan på kryssen. Använd Nils Malmgren 206 2-komponent spackel, därefter ett par lager Epoxy primer. Var 5:e år skall kölbultarna kontrolleras för rätt åtdragningsmoment.

Kölskarv
Blir det sprickor mellan skrov och köl så skall detta åtgärdas. Rosten tas bort från kölen och behandlas med Jotun Epoxy Yacht primer HB. Sedan fylls skarven med Nils Malmgren 705 Elastiskt spackel.

Kölsvin
Kolla noga att det inte finns något vatten här. Det räcker inte med att bara köra med länspumpen, utan det kan finnas vatten mellan innerliner och skrovet. Detta måste sugas bort med hjälp av en oljesug. Vatten i kölsvinet skall kollas under säsong också. Gör det till en rutin, ungefär som att kolla oljan i motorn. Personligen så kollar jag kölsvinet oftare än motoroljan.....

 

Teak
Finns olika sätt att behandla teak i sittbrunnen och på däck på din Dehler, nedan är några sätt:


1 Gör ingenting, precis som det låter. Låt teaken vara – det klarar den galant.

2 Tvätta. Finns två skolor här: antingen använda någon form av såpa (tex gul, eller Dansk sopa) eller blanda starkt tvättmedel 50/50 med vatten. Oavsett såpa eller tvättmedel så masserar man in medlet med en mjuk borste, efter en stund så löser man upp smutsen som blir som en gegga. Bara att fortsätta att tvätta tills man är nöjd.

3 Behandling, antingen med Snappy Teak eller Owatrol Deck och Deep Cleaner. Fungerar ungefär likadant. En tvåstegsprocess. Använd bara mjuka borstar. Skydda aluminium med maskeringstape och plast, som annars skadas av medlet.

4 Slipa. Fram med slipmaskinen och slipa. Ganska kul, då det blir som nytt. Om noten är för ”hög” tas denna ner i nivå med en vass kniv.

Undvik olja eller annat som skall skydda teak, ser snyggt ut en kort tid, sedan blir det svart…Då är det bättre att inte göra någonting.
Vad man absolut inte skall göra är att använda högtryck eller hårda borstar, det förstör teaken ganska snabbt. Så använder man Snappy Teak, så är det vår rekommendation att inte använda de ganska hårda borstar som följer med. Använd mjuka borstar, så håller teaken bättre.

 

Flexiteak
Har du valt detta är underhållet enkelt, bara att tvätta. Vid hårdare smuts tar med en schotsbright och skrubbar med. Det går också att slipa flexiteak med ett 80-papper.

Badbryggan
Korta vid behov dynematampen för bryggan. När det blivit tillräckligt mycket creep (permanent töjning) så bottnar gasdämparen och går sönder. Så kolla att tampen är kortare med marginal så att inte dämparen går sönder.

 

Stöttor
De flesta modeller av Dehler har ett skrov med sandwichdesign, var observant med att stöttorna inte sätts an för hårt så att skrovet komprimeras (buktar in). En båt med enkellaminat kan man handskas med ganska hårt med, plasten bara återtar sin form efter hårt tryck. Med en sandwichdesign får man vara lite mer försiktig. Använd gärna ett par extra stöttor. Kontrollera att inte skrovet trycks in vid stöttan. Gör gärna någon kontroll av trycket av stöttorna under vintern. Fäst inte presseningen i någon stötta, rycker vinden tag i pressen och stöttan åker undan. Ja, då ligger båten ganska snart på sidan. Inte bra. Optimalt så skall båten avlastas vid pallning både genom att stå på kölen, och genom stöttorna. Svårt beskriva. Dock, ingen stötta skall vara så hårt ansatt att skrovet buktar in. Inte heller skall båten helt och hållet vila på kölen, utan stöttor och köl skall dela på belastningen.

 

Täckning
Använd en NOA ställning av något slag. Vår erfarenhet är att det krävs en pressening som väger 600gram/kvadratmeter för att klara en stormig vinter. Helst förvarar du din fina Dehler inomhus.

 

INTERIÖR

 

Salong/akter och förpik
Se till att torka ur all fukt och vatten innan vintersäsongen. Öppna alla luckor osv. Se till att alla dynor är verkligt torra, annars har du mögel på dessa vid våren. Helst har du alla dynor i ett förråd.
Kör med värmaren under hösten, bara att sätta thermostaten på max. Det går fint att köra värmaren på land.
Ställ 10 liters spänner i båten med durkslag. I dessa häller du "sommarsalt" (Calcium-Chlorid) som handlas på Lantmännen (www.granngarden.se) i en vit säck om 25 kg. För en Dehler 32 två/tre spänner, för en Dehler 38 tre/fyra spänner.
Byt/fyll på saltet under vintern.

Ett annat alternativ är att använda en avfuktare, vet en kund som använder en Maeco DDL8 med gott resultat.
 

Gasol
Inspektera alla slangar och kopplingar – vid minsta tvekan byt mot nytt. Efter 10 år skall alla slangar bytas mot nya.

Batterier
Se till att dessa är maxladdade vid vinteruppläggningen. Extra ladda ett par ggr under vintern. AGM batterier ogillar skarpt att stå längre perioder utan laddning. Brandrisken ökar drastiskt om man har t.ex. en batteriladdare eller tork påslagen i båten under vintern.

För Dehler 30 od och andra båtar som har Litium-batterier så skall dessa lagras över vintern halvladdade - se manualen för exakt hur underhållsladdningen skall ske på dessa batterier.

 

Motor
Motorn används inte speciellt mycket på en Dehler – det där med att ”stötta med motorn” använder vi inte, utan seglar båten snabbt även i lättvind. . Rent generellt är det ”dålig” diesel och dess konsekvenser med tillväxt som är mest akut, och som bara ökar i omfattning år från år.

Motoroljan och oljefilter byts varje år
Impeller kontrollerar du varje år, och byter den vartannat år. Ser impellern sliten ut, eller har sprickor – byt omgående.
Byt bränslefilter, både förfiltret och det som sitter på motorn byts varje år.
Kolla generatorremmen – byt vid behov.
Kolla och smörj växelmekanism.
Kolla att växel och gaswire är i gott skick och att muttrar och låspinnar sitter fast på reglaget samt på motor och segeldrev.
Kolla alla slangklämmor i motorrummet, även slangklämmor på avgasslang osv. Kort och gott, kolla alla slangklämmor i båten!

Sjövattensystemet skall skyddas mot frostskador, gör så här:
- Ta en tratt med en slang på.
- Ta av locket på sjövattenfiltret.
- Blanda en glykolblandning som klarar -40 grader i en spann.
- Starta motorn.
- Häll på glykolblandningen genom att hålla slangen ner i sjövattenfiltret.
- Häll blandningen i tratten.
- När glykolblandningen syns i avgasutblåset, kör lite till. Sedan har du glykol i hela systemet och motorn är skyddad mot frostskador
Kolla att det är rätt frostskydd på kylvattnet i det slutna systemet, det bör klara - 40 graders kyla. Mätare finns att köpa i biltillbehörshandeln.
Som en extra åtgärd kan man lossa avgasslangen från motorn och tejpa igen utblåset så att inte det kommer fukt in i motorns cylindrar under vintern.
Sist, öppna alla luckor till motorrummet under vintern så att motorn får chans att till bra ventilation - annars blir det snabbt rost runt motorn - tråkigt. Och sänker andrahandsvärdet på din Dehler. Jag tar bort en motorlucka efter varje segling, så att motorrummet alltid har bra ventilation.

 

Dieseltanken
Först och främst - tanka alltid bra kvalitetsdiesel avsedd för marint bruk. Det betyder att du bör avhålla dig från att tanka från stationen där du tankar bilen. Vi är medvetna om att det finns bättre och sämre diesel vid bilstationerna och att det är skillnad på sommar och vinterdiesel, men fortfarande - tanka din båt där du vet att de tillhandahåller bra marindiesel. Använd alltid bränsletillsats, vi använder Bio-Protect, som håller tillväxt osv borta från tanken. Viktigt är att komma ihåg, finns det tillväxt i tanken, så gör inte dessa medel något åt detta, de bara förhindrar ny tillväxt.
Tanken skall vara fulltankad, och med bränsletillsats under vintern. Med full tank undviker du att onödig kondens skapas i tanken.
Om nu bränslet och/eller bränslefiltren du byter ser skumt ut, ganska säkert har du nu skräp eller tillväxt som samlas i botten på tanken. Ta en oljesug och sug upp detta. Finns inget annat sätt att göra detta på.
Det förfilter/vattenavskiljare som sitter mellan motor och tank är ett CAV 296 original från Dehler. Det fungerar fint, men är lite söligt att byta insats i detta. När du tröttnat på att arbeta med Dehlers orginalfilter så finns det en uppgradering att göra. Vi rekommenderar att göra en uppgradering till ett filter av Racor modell. Bättre filtrering samt enklare att serva.

 

Segeldrev
Kolla zinkanoden på drevet och den som sitter det på propellern. Är mer än 50% borta, då skall de bytas. Använd orginalzinkanoder, dessa innehåller rätt mängd zink för bästa skydd.
Byt oljan i drevet vartannat år, men kolla att oljan ser klar och fin ut varje år – det finns en oljesticka på drevet i motorrummet. När du byter oljan, byt alltid tätningarna som sitter på skruvarna. Ser inte oljan ren och klar ut, kontakta en servicetekniker.

Gör rent och lägg vatten fast fett på de små låsskruvarna. En dag skall de bort, och då är det bra att dessa är lätta att demontera. Se bild!
 

Varmvattenberedaren
Töm varmvattenberedaren, det räcker inte att bara spola tomt med vattenpumpen, utan man måste öppna kranen som finns på beredaren. Info om detta i manualen. Ett sätt att få ur allt vatten är att blåsa med tryckluft genom duschslangen på akterdäck. Öppna varm och kallt vid kranarna i köket och WC. Räcker med en 12V kompressor - behövs inte mycket för att trycka ut vattnet.

 

Färskvattensystem
Spola rent och torrt i färskvattentanken. Ha alla kranar öppna under vintertid så att inget vatten står kvar i dessa. Koppla loss slangar till färskvattenpumpen, så att det inte står kvar vatten i denna som fryser sönder
Demontera dushhandtaget och förvara inomhus - det fryser sönder annars.
Duschhandtaget och slangen i sittbrunnen skapar mycket problem, den läcker (man glömmer att stänga av kranen), den fryser sönder. Vet flera ägare som bara kopplar bort den på grund av allt strul med den.

 

Septiktank/toalett
Spola rent med färskvatten, gärna lite vitvinsvinäger i också, se separat text hur man sköter toalett/tank systemet.
Fyll med Kemetyl Antifrost i toaletten, spola ett par gånger så alla slangar fylls med Antifrost.

 

Skrovgenomföringar
Alla kulventiler skall ställas i 45 grader (halvöppet läge) för att undvika frysskador.
Kolla alla slangar och slangklämmor vid genomföringar.

 

Personlig utrustning
Byt gasbehållare flytvästen!
Tvätta goretex kläder i tvättmaskinen men milt tvättmedel, kör sedan en kort stund i torktumlaren så fungerar goretex fint igen. Finns lite olika tankar kring detta, googla på det!

 

Ovan var lite tips som kan vara bra att ha inför höstsäsongens upptagning. Har du något bra tips? maila gärna detta till oss, så det kommer andra Dehlerägare till godo.