Höstfix Dehler

Här kommer lite samlade erfarenheter för hur man sköter sin Dehler på bästa sätt. Det som står i manualen för respektive produkt gäller alltid, så om något i texten skulle stå i motsättning till tillverkarens rekommendation, då gäller den senare.


Använd original-tillbehör från Seldén, Volvo Penta, Yanmar, Jefa och så vidare, vilket säkrar andrahandsvärdet på din båt. Spara alltid kvitton på reservdelar och service som görs, i en pärm, det ger ett gott intryck vid försäljningen en dag.

 

Dessa tips fungerar på de flesta Dehler-båtar, fast många tips är riktade mot Dehler 29 - Dehler 46. Det är givetvis inte bara de produkter som vi hänvisar till som fungerar, men dessa har vi använt, och vet att de fungerar bra. 

 

Lyft
Innan lyft av båt, byt till blindloggen - så slipper loggen att gå sönder. Var noga med att märka ut var lyftbanden skall sitta så att de inte fastnar i drevet, kölen eller på loggen. Efter första lyftet, sätt ett par bra märken där banden skall sitta. Har tyvärr inte hittat något bra sätt att markera detta som håller. I manualen för båten så finns ett förslag på mått att sätta lyftslingen, dock - beroende på utrustning så kan man behöva justera för varje båt. 

Alla skruvar lossar, frågan är när! Kolla ALLA skruvar. Speciellt rigg och styrning. Kolla ALLT. Minst en rejäl genomgång varje säsong. Själv kollar vi rigg, block, mantåg, styrning etc. innan start av Gotland Runt.

Rigg
Rodkick skall förvaras stående, så som den sitter på båten, då torkar inte tätningen som sitter i gasdämparen.

 

  • Gör rent vantskruven, smörj med Selden Vantskruvolja. Är någon del av en gänga defekt – byt vantskruven.

  • Kolla alla trissor så de löper fint.

  • Vant och stag behöver inspekteras.

  • Montera skydd för motorlanternan, lätt att den går sönder vi slag.

  • Furlex skall smörjas och underhållas enligt manualen.

  • Tejpa markeringar på undre spridareparet så du ser hur focken skotas nästa säsong.

  • Behandla masten med Owatrols Mast Restorer om aluminum, kolfiber poleras med polermedel.

Kontrollera innan avriggning att du orkar dra i akterstaget så att masten böjs en mastbredd (sätt fast storfallet nere vid masten – sedan är det lätt att se avståndet på mitten av masten mellan fall och mast), om du inte orkar att dra så det blir en mastbredd mellan fall och mast - bygg om akterstaget under vintern med mer utväxling.

 

OBS. Då riggen är central för både säkerheten och prestandan på din Dehler, anlita en professionell riggare om du är det minsta tveksam över något.

En sak, all dyneema har något som kallas creep, det är en permanent töjning av materialet. Det gör att att akterstaget kommer att bli längre och längre, till slut bottnar blocken i däcket... Då är det bara att korta dyneeman, filmer hur man splitsar dyneema finns på Youtube. Använd inte en pålstek, det är ett sämre alternativ eftersom knopen försämrar brottslasten, en splitsad ögla blir bäst!

Kom ihåg att demontera Tie-rods innan lyft av masten. Tyvärr så glöms dessa bort, och då håller Tie-rods fast masten i däcket vid lyft. Lyfter man då mycket så kan man lyfta däcket så mycket att det blir skador mellan huvudskottet mot däck och skrovet. I vissa fall har man lyft så hårt att masten tagit skada där Tie-rods sitter monterade i masten. 


Om du har en Selden justerbar mastfot, så smörj gängan med vantskruvsolja och skruva "sockerbiten" fram och tillbaka när masten är demonterad. Kom bara ihåg hur den satt. Om du behöver justera riggen efter masten är monterad så går det då enkelt att flytta mastfoten. En sak är viktig, man måste släppa vanten helt för att flytta foten, annars skär gängan i mastfoten.... Tag också bort bordet - då blir det lättare att rigga/rigga av. Det är enkelt, bara ett par skruvar – så slipper du märken i bordet vid riggning.

Seglar du med en Code-0 och inte har 2:1 utväxling, montera detta under vintern. Det avlastar däck, block, fallbox etc med 50% av lasten. Skala också fallet till Code-0 (den del som är i masten), detta förhindrar att fallet tvinnar sig och gör det svårt att hissa/ta ner Code-0.

Avlastare gör du rena, om fallet har glidit under säsong så kan man  prova med att gå ner en storlek av kammar alternativt använda keramiska kammar. Enklast är att byta storfallet till 2:1 utväxling.

 

Segel

Segel är motorn i segelbåten och måste få den omvårdnad som detta kräver. Lämna in segel varje år för översyn och service. Det blir mycket billigare att reparera lattfickan under vintern, än att tvingas lämna in den under semestern.


Din Dehler älskar dyra segel i Aramid och Kolfiber, de höjer segelupplevelsen väsentligt i jämförelse med trötta segel. Så på hösten beställer du en ny fock till nästa säsong för att säkra farten. Ett utblåst storsegel producerar bara kräng och sväng istället för fart och höjd. Har du inte ett kapell för focken, så beställ ett nu för nästa säsong.

 

Sprayhood/Kapell
Lämna in på tvätt/impregnering på hösten. Byt efter 10 år ungefär så är din Dehler alltid i toppskick.

Skot, fall och trimlinor

  • Dra ur fallen i masten med hjälp av en pilotlina (knopa fast i änden, säkra med lite riggtape över knopen), låt pilotlinan sitta kvar hela vintern i masten, så är det ingen som stjäl dina fina Dyneema fall.

  • Tvätta alla fall, skot och trimlinor i tvättmaskinen med skölj och tvättmedel - då blir de mjuka och fina igen. Eller byt till nytt med bra Dyneema som kärna. Det är extra viktigt att ha riktigt bra Dyneema tampar för stor och fockfall samt fockskot. Övriga tampar skall vara av bra kvalitet, men de är dessa tre funktioner som är viktigast med Dyneema tamp som inte töjer sig.

  • Se över revtamparna också, är dessa gummibandstamp så byt dessa till tamp med dyneema kärna, när det blåser rejält – då behövs en stum revtamp.

  • Storseglet skall i mellanvind och hård vind vara rejält spänt i fallet för att seglingen skall vara bra. En Cunningham (som drar ner storen mot bommen) är nödvändig att ha, det går inte att spänna storfallet på ett enkelt sätt när vinden ökar och fallet skall spännas hårdare. Det är i detta läget man behöver en Cunningham. Ett annat bra sätt att minska att storseglet inte tappar spänningen i fallet är att montera ett 2:1 fall. Det är inte så komplicerat, ett block monteras i toppen på storseglet, sedan fästs fallet i masttoppen. Visst, det blir en längre tamp, men kraften på avlastaren är nu 50% av tidigare. Bara bättre på alla sätt.

 

Om masten är på båten över vintern, dra ner tampar i masten med hjälp av pilotlinor in masten så att de skyddas under vintern.

Skrov/däck

  • Tvätta hela båten med Kalkosan WC rengöring (finns t ex på ICA eller COOP) eller annat tvättmedel.

  • Till Dehlers vattenlinje kan man använda Jotuns Waterline cleaner om smutsen sitter fast, denna innehåller saltsyra och är mycket effektiv (kräver glasögon och handskar). Denna kan också användas på till exempel halkskyddet på däcket. Men, efter 10 min måste man spola rikligt med vatten. Tar bort snäckor osv på drev och propeller också. Läs varningstexten på den här produkten – effektiv, men skall handskas med försiktighet. 

 

Ett annat sätt att få bort gulnader och rost är att använda något medel med oxalsyra, till exempel Y10. Fungerar fint.

Polering sker med 3M grön kork vid repor i gelcoat, 3M gul kork vid normal polering. Avsluta med Menzerna Gelcoat protection. Med fördel kan man använda en bra polermaskin för att göra arbetet lätt. Fler tips finns på den utmärkta gruppen Båtpoleringsgruppen på Facebook som drivs av en mycket aktiv Dehlerägare.

Botten
Slipa gärna med 80 papper på hösten och ta bort dålig färg, sedan är det enkelt att på våren måla nytt. Är bottenfärgen skrovlig och har släppt på några ställen på din Dehler? Skrapa bort det, och börja på ny kula. Vår erfarenhet är att en Sandvik eller Bacho skrapa med utbytbara hårdmetallskär är det som fungerar bäst. Slipa de vassa hörnen runda med en vinkelslip - sedan är det bara att skrapa bort eländet. Gör detta på hösten.

Till våren kan du komplettera epoxyn om den blivit skadad, för att sedan lägga på bottenfärg. Jämnt och fint. Är det race-finish du söker, så skall du vara noga (typ 400-800 papper) med främre delen av skrovet, samt köl och roder. Den bakre delen av skrovet kan vara i sämre skick utan att drabba prestandan speciellt mycket. Hård bottenfärg gäller för bästa prestanda.

Är det mycket att slipa, så fungerar en Mirka Ceros 650 med dammsugare perfekt. Dyr? Ja, men väger bara 900 gram vilket kan spara en mer värdefull rygg.

Roder

  • Kolla så rodret fungerar bra, och att det inte finns onödigt glapp.

  • Slipa gärna rodret till en fin finish, så får du ett fint grepp i vattnet.

  • Var 5:e år skall rodret demonteras för underhåll av lager och bussningar.

  • Kontrollera alla skruvar på styrningen! Kolla wirespänning osv. Roder och styrning är VIKTIGT! Vanligt fel på äldre båtar, som man kan undvika med bra underhåll.

 

Ett problem vi sett är att autopilot-motorn inte håller tätt. Jefa skriver att den skall vara vattenskyddad, men ett tips är att vara väldigt försiktig med att spola motorn med vatten. Kan vara en bra ide att lägga en extra sträng med Sikaflex runt basen på motorn. Det har varit en diskussion om att sätta några distansbrickor mellan motorn och botten så att regnvattnet som dränerar genom luckan inte alltid spolar på motorn, inte sett någon göra detta, men kan vara en bra ide. Detta gäller modeller D34-D46 där motorn sitter under en täcklucka i sittbrunnen.

 

Har du roder med aluminiumaxel så skall offeranod bytas. Roder med rostfri axel (Competition-roder) har ingen offeranod. Måla inte med koppar-baserad bottenfärg runt roderaxel och offeranod, utan lämna en bit utan färg.

Bogpropeller
Byt offeranoder. Kolla så att allt ser bra ut. Prova att köra bogpropellern in och ut på land så att allt öppnar och stänger korrekt.

 

Köl
Om det finns rost på kölen, vilket ser rejält tråkigt ut på en Dehler, behandla i så fall med Jotun Epoxy Yacht primer HB (epoxy med rostskydd). Det är en epoxy som är avsedd för stålbåtar och fungerar fint på järnkölar.

 

Är kölen ojämn, så varför inte fixa till detta? Det tar inte så lång tid. Det är kölen som tillsammans med segel som ger din Dehler den fina prestandan på kryssen. Använd Nils Malmgren Spackel 206 Lätt, därefter ett par lager Epoxy primer. Var 5:e år skall kölbultarna kontrolleras för rätt åtdragningsmoment.

Kölskarv
Blir det sprickor mellan skrov och köl så skall detta åtgärdas. Rosten tas bort från kölen och behandlas med Jotun Epoxy Yacht primer HB. Sedan fylls skarven med Nils Malmgren Elastiskt spackel 705.

Kölsvin
Kolla noga att det inte finns något vatten här. Det räcker inte med att bara köra med länspumpen, utan det kan finnas vatten mellan innerliner och skrovet. Detta måste sugas bort med hjälp av en oljesug. Vatten i kölsvinet skall kollas under säsong också. Gör det till en rutin, ungefär som att kolla oljan i motorn. Personligen så kollar jag kölsvinet oftare än motoroljan...

Teak
Finns olika sätt att behandla teak i sittbrunnen och på däck på din Dehler, nedan är några sätt:


Gör ingenting, precis som det låter. Låt teaken vara – det klarar den galant.

Tvätta. Finns två skolor här: antingen använda någon form av såpa (tex gul, eller Dansk sopa) eller blanda starkt tvättmedel 50/50 med vatten. Oavsett såpa eller tvättmedel så masserar man in medlet med en mjuk borste, efter en stund så löser man upp smutsen som blir som en gegga. Bara att fortsätta att tvätta tills man är nöjd.

Undvik olja eller annat som skall skydda teak, ser snyggt ut en kort tid, sedan blir det svart…Då är det bättre att inte göra någonting.


Vad man absolut inte skall göra är att använda högtryck eller hårda borstar, det förstör teaken ganska snabbt. 

 

Flexiteek
Har du valt detta är underhållet enkelt, bara att tvätta. Vid hårdare smuts tar med en Scotch-Brite och skrubbar med. Det går också att slipa flexiteek med ett 80-papper.

 

Badbryggan
Korta vid behov dyneematampen för bryggan. När det blivit tillräckligt mycket creep (permanent töjning) så bottnar gasdämparen och går sönder. Så kolla att tampen är kortare med marginal så att inte dämparen går sönder.

 

Stöttor
De flesta modeller av Dehler har ett skrov med sandwichdesign. Var därför observant på att stöttorna inte sätts an för hårt så att skrovet komprimeras (buktar in). En båt med enkellaminat kan man handskas med ganska hårt med, plasten bara återtar sin form efter hårt tryck. Med sandwichdesign får man vara lite mer försiktig.

 

Använd gärna ett par extra stöttor. Kontrollera att inte skrovet trycks in vid stöttan. Gör gärna någon kontroll av trycket av stöttorna under vintern. Fäst inte presenningen i någon stötta! Om vinden rycker tag i presenningen åker stöttan undan och båten ligger då ganska snart på sidan. Inte bra.

 

Optimalt så skall båten avlastas vid pallning både genom att stå på kölen, och genom stöttorna. Svårt beskriva. Dock, ingen stötta skall vara så hårt ansatt att skrovet buktar in. Inte heller skall båten helt och hållet vila på kölen, utan stöttor och köl skall dela på belastningen.

Täckning
Använd en NOA-ställning av något slag. Vår erfarenhet är att det krävs en presenning som väger 600gram/kvadratmeter för att klara en stormig vinter. Helst förvarar du din fina Dehler inomhus.

 

Salong/akter och förpik

  • Se till att torka ur all fukt och vatten innan vintersäsongen. Öppna alla luckor osv. Se till att alla dynor är verkligt torra, annars har du mögel på dessa vid våren. Helst förvarar du alla dynor i ett förråd.

  • Kör med värmaren under hösten - bara att sätta termostaten på max! Det går fint att köra värmaren på land.

  • Ställ 10 liters spänner i båten med durkslag. I dessa häller du "sommarsalt" (Calcium-Chlorid) som handlas på Lantmännen (www.granngarden.se) i en vit säck om 25 kg. För en Dehler 32 tre spänner, för en Dehler 38 fyra spänner.

  • Byt/fyll på saltet under vintern.

Ett annat alternativ är att använda en avfuktare, vi känner till åtminstone en Dehler-ägare som använder en Maeco DDL8 med gott resultat.
 

Gasol
Inspektera alla slangar och kopplingar – vid minsta tvekan byt mot nytt. Efter 10 år skall alla slangar bytas mot nya.

Batterier
Se till att dessa är maxladdade vid vinteruppläggningen. Ladda dem ett par gånger extra under vintern. AGM batterier gillar INTE att stå längre perioder utan laddning. Observera att brandrisken ökar drastiskt om man har t.ex. en batteriladdare eller elvärmare påslagen i båten under vintern. Efter att batterierna är fulladdade så ta bort kablarna till batteri-polerna så att ingen förbrukare drar ur batteriet

För Dehler 30 od och andra båtar som har Litium-batterier så skall dessa lagras halvladdade under vintern - se manualen för exakt hur underhållsladdningen skall ske på dessa batterier.
 

Landström

Det här avsnittet är egentligen inte specifikt för höstfix, utan gäller när båten ligger i vattnet. Vanligtvis så ansluter man landstömmen och tänker inte mer på det. Dock, det kan finnas problem med detta, som man inte ser under sommarsäsongen. Ett tecken på att något är fel är att offeranoden på segeldrevet är borta vid höstens lyft. Det är här man bara inte monterar en ny och låter det vara. En offeranod bör räcka mer än en säsong. Problemen kan vara el-läckage på bryggan, en grannbåt som har problem med sitt 230V system. Eller att du har problem ombord. 

I din Dehler så finns det en isolator som skall hantera mindre spänningar, dock vi i Sverige har den situationen med vår bergart har ca 100 ggr sämre ledningsförmåga än ute i övriga Europa.

Det gör att det kan uppstå en stor spänningsskillnad mellan landströmsjord och vattnet. 

Därför får vi vara extra försiktiga med 230V systemet. I nya Dehler så har man, i likhet med andra tillverkare, kopplat 230V jorden till 12V batteriminus som i sin tur är sammankopplat med motor/segelbåtsdrev och därigenom vattnet, om man har problem med snabb förbrukning av offeranoder, då kan detta vara bra att känna till. Några tillverkare av motorer har modeller där segeldrevet är isolerat från motorn.

I generella termer så använd landströmmen enbart när du behöver den. När du inte behöver den, ta bort landströmskabeln. Och, behöver du inte ha uppvärmning av varmvattenberedaren så koppla ur stickproppen till den eftersom den kan skapa en jord mellan 230V systemet och motor/segeldrev som gör att offeranoden på drevet konsumeras i snabb takt.

Vill du fördjupa dig i ämnet, så rekommenderar jag boken Elsystem för båtar skriven av Magnus Sterky, som finns att köpa på www.batteknik.se.

Motor
Motorn används inte speciellt mycket på en Dehler – det där med att ”stötta med motorn” använder vi inte, utan seglar båten snabbt även i lättvind. Rent generellt är det ”dålig” diesel och dess konsekvenser med tillväxt som är mest akut, och som bara ökar i omfattning år från år. 

  • Motoroljan och oljefilter byts varje år

  • Impeller kontrollerar du varje år, och byter den vartannat år. Ser impellern sliten ut, eller har sprickor – byt omgående.

  • Byt bränslefilter, både förfiltret och det som sitter på motorn byts varje år.

  • Kolla generatorremmen – byt vid behov.

  • Kolla och smörj växelmekanism.

  • Kolla att växel och gaswire är i gott skick och att muttrar och låspinnar sitter fast på reglaget samt på motor och segeldrev.

  • Kolla alla slangklämmor i motorrummet, även slangklämmor på avgasslang osv. Kort och gott, kolla alla slangklämmor i båten!


Sjövattensystemet skall skyddas mot frostskador, gör så här:

  • Ta en tratt med en slang på.

  • Ta av locket på sjövattenfiltret.

  • Blanda en glykolblandning som klarar -40 grader i en spann.

  • Starta motorn.

  • Häll på glykolblandningen genom att hålla slangen ner i sjövattenfiltret.

  • Häll blandningen i tratten.

  • När glykolblandningen syns i avgasutblåset, kör lite till. Sedan har du glykol i hela systemet och motorn är skyddad mot frostskador.

 

Kolla att det är rätt frostskydd på kylvattnet i det slutna systemet, det bör klara - 40 graders kyla. Mätare finns att köpa i biltillbehörshandeln.


Som en extra åtgärd kan man lossa avgasslangen från motorn och tejpa igen utblåset så att inte det kommer fukt in i motorns cylindrar under vintern.

 

Slutligen - öppna alla luckor till motorrummet under vintern så att motorn får chans att till bra ventilation - annars blir det snabbt rost runt motorn - tråkigt! Och det sänker andrahandsvärdet på din Dehler. Själva tar vi bort en motorlucka efter varje segling, så att motorrummet alltid har bra ventilation.

 

Dieseltanken
Först och främst - tanka alltid bra kvalitetsdiesel avsedd för marint bruk. Det betyder att du bör avhålla dig från att tanka från stationen där du tankar bilen. Vi är medvetna om att det finns bättre och sämre diesel vid bilstationerna och att det är skillnad på sommar och vinterdiesel, men fortfarande - tanka din båt där du vet att de tillhandahåller bra marindiesel. Använd alltid bränsletillsats, vi använder Bio-Protect, som håller tillväxt osv borta från tanken. Men om det redan finns tillväxt i tanken, så gör inte dessa medel något åt detta, det förhindrar endast ny tillväxt.

 

Tanken skall vara fulltankad, och med bränsletillsats under vintern. Med full tank undviker du att onödig kondens skapas i tanken.


Om nu bränslet och/eller bränslefiltren du byter ser skumt ut, ganska säkert har du nu skräp eller tillväxt som samlas i botten på tanken. Ta en oljesug och sug upp detta. Det finns inget annat sätt att göra detta på.
 

Det förfilter/vattenavskiljare som sitter mellan motor och tank är ett CAV 296 original från Dehler. Det fungerar fint, men det är lite söligt att byta insats i detta. När du tröttnat på att arbeta med Dehlers orginalfilter så finns det en uppgradering att göra. Vi rekommenderar att göra en uppgradering till ett filter av Racor modell. Det blir bättre filtrering och enklare att serva.

Segeldrev
Kolla offeranoder på drevet och den som sitter på propellern. Är mer än 50% borta, då skall de bytas. Använd original offeranoder och för rätt vattensort, saltvatten resp. sötvatten. 
Är det så att dessa förbrukas under 1 säsong så är det troligtvis fel någonstans. Se avsnittet med landström om detta.

Byt oljan i drevet vartannat år, men kolla att oljan ser klar och fin ut varje år – det finns en oljesticka på drevet i motorrummet. När du byter oljan, byt alltid tätningarna som sitter på skruvarna. Ser inte oljan ren och klar ut, kontakta en servicetekniker.

 

Gör rent och lägg vattenfast fett på de små låsskruvarna. En dag skall de bort, och då är det bra att dessa är lätta att demontera. 

Varmvattenberedaren
Töm varmvattenberedaren, det räcker inte att bara spola tomt med vattenpumpen, utan man måste öppna kranen som finns på beredaren. Se info i manualen. Ett sätt att få ur allt vatten är att blåsa med tryckluft genom duschslangen på akterdäck. Öppna varm- och kallvattenskranarna i pentryt och WC. Och det räcker med en 12V kompressor då det inte behövs mycket för att trycka ut vattnet.

Färskvattensystem
Spola rent och torrt i färskvattentanken. Ha alla kranar öppna under vintertid så att inget vatten står kvar i dessa. Koppla loss slangar till färskvattenpumpen, så att det inte står kvar vatten i denna som fryser sönder


Demontera duschhandtaget och förvara inomhus - det fryser sönder annars.
 

Duschhandtaget och slangen i sittbrunnen kan skapa mycket problem, t ex läckage (om man glömmer att stänga av kranen) eller att den fryser sönder. Vi vet flera ägare som kopplat bort den på grund av allt strul.

Septiktank/toalett
Spola rent med färskvatten, gärna lite vitvinsvinäger i också. Om fler instruktioner önskas - kontakta bosse (info@dehlersverige.se) 

 

Fyll med Kemetyl Antifrost i toaletten, spola ett par gånger så alla slangar fylls med Antifrost.

 

Skrovgenomföringar
Alla kulventiler skall ställas i 45 grader (halvöppet läge) för att undvika frysskador.
Kolla alla slangar och slangklämmor vid genomföringar.

 

Personlig utrustning

  • Byt gasbehållare flytvästen!

  • Tvätta dina gore tex-kläder i tvättmaskinen men milt tvättmedel, kör sedan en stund i torktumlaren så fungerar gore-tex fint igen. Finns lite olika tankar kring detta, så googla gärna på det!

Ovan var lite tips som kan vara bra att ha inför höstsäsongens upptagning. Har du något bra tips? Maila gärna detta till oss, så kommer det andra Dehlerägare till godo också.