Efter varvets succébåtar Dehler 38, som blev European Yacht of the Year 2014 
och efterföljaren Dehler 46 som nominerades 2015 till samma pris, lanseras nu Dehler 42. 

Dehler Yachts har de senaste 50 åren varit synonymt med snabba och väldesignade segelbåtar. 
Seglingsegenskaperna har alltid varit utmärkande och i kombination med innovativ design har varvet genom åren skapat väldigt prisvärda segelbåtar.
 

Mycket gott kan sägas om nya Dehler 42 redan nu. Att välja nivå ökar användbarheten, att bygga en båt med vinnarpotential som kan förvandlas till semesterseglare, är lika ovanligt som attraktivt. Därtill säger en rak prisjämförelse att 42:an hamnar under konkurrenter. Rekordrabatter på utrustning, ger tidvis än mer för pengarna. 

 

Saxat från blur.se

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload

DEHLER 42

Seglingsegenskaper

Över 25 000 tillverkade Dehler båtar sedan 1963 har en sak gemensamt, de seglar förträffligt. Dehlerseglare lovordar båten igen och igen:

 

”En underbar snabbseglare”

”Jag såg en Dehler swischa förbi idag, ett kort ögonblick sedan var den borta”

”Jag är så glad att jag valde en Dehler”

 

Hur uppnår man detta? Familjen Dehler har under mer än femtio år satt sin prägel på båtarna. Idag genom andra generationen - Karl Dehler - som nu är projektchef på varvet. Tillsammans med sina tyska ingenjörer på Judel&Vrolijk tas båtar med starka och lätta skrov i sandwich (vakuumsugna vinylesterskrov) fram, som har kölbalkar i kolfiber och där alla trimfunktioner sitter där de skall vara.

 

Dehler är ett vanligt varumärke på regattor, på Seapilot 2Star är det vanligt att Dehler ligger i topp och samla de största fälten. Inte så konstigt med tanke på de förträffliga segelegenskaperna.

 

För att leverera maximal segelprestanda har Dehler ett antal unika lösningar: vridstyvt skrov i sandwichdesign, masten monterad på kölen, sex kraftiga winchar, tyskt storskotssystem och inte minst ett skrov förstärkt med kolfiber; Dehler Carbon Cage. Med kolfiberförstärkt ram blir båten rejält styvare, kan gå snävare upp mot vinden och på köpet får båten en längre livslängd. Dessutom blir båten lättare!

 

DEHLER CARBON CAGE

Vill man lyfta segelegenskaperna ytterligare, då finns Dehler 42 Competition med högre mast i kolfiber och med utökad segelarea, Competion-roder, djup t-köl med bulb i bly och utfräst fena (för att tyngdpunkten i kölen skall bli så låg som möjlig) samt lättviktinredning i för- och akterkabiner. Dessutom barberhaul, större vinschar, regatta-mantåg etc.

Design

Det räcker inte med en snabb båt, den skall vara snygg också.
Man skall med stolthet promenera ner på bryggan till sin Dehler.
Båten skall aktivera alla sinnen. Vid designen av en ny Dehler arbetar ingenjörerna
tätt samman med designers som skall hitta den rätta Dehler-känslan. Innovativa lösningar är centralt också då familjen skall samsas på en mindre yta än vanligt.

Därför har vi Dehlers unika UNI-door, en dörr till toaletten som kan stängas på två olika sätt. Durkar i 3 olika utföranden, dynor i 4 olika utföranden, färgat skrov osv. Valen är många, med syftet att du kan få din Dehler helt skräddarsydd. Vi erbjuder en rad olika options för att semestern skall bli bra.

Dehler 38 var den första båten i den nya Dehler-serien. Idag finns Dehler 46, Dehler 42,

Dehler 38 samt Dehler 34 med den nya designen.

 

När man summerar excellenta segelegenskaper med komfort som tilltalar familjen, då har man en Racer/Cruiser. Det är så branschen definierar den här typen av båt. 

Prisvärdhet

Utmaningen är att bygga en snabb och snygg segelbåt till ett attraktiv pris. Det finns många exempel på välseglande, fina båtar som inte är prisvärda.

Så hur kan vi bygga en Dehler prisvärd? Dehler ingår sedan 2009 i Hanse Yachts-koncernen.
1 400 anställda och ca 1 miljard kr i omsättning, Med varumärken som Dehler, Varianta, Moody, Hanse, Privilège Catamaran, Fjord samt Sealine under ett tak, så drar vi nytta av de fördelar som en stor koncern ger. Det handlar bland annat om vassa inköp, en teknikavdelning som använder det senaste inom CAD/CAM och effektiv serieproduktion.

 

Lean Production används aktivt: båtarna flyter igenom monteringsfabriken på ett rälssystem där varje arbetsstation är optimerad för sitt uppdrag.

 

Och för att upprätthålla Dehlers goda kvalitet passerar varje Dehler 6 st Q/A-grindar (Quality Approval). I sista stationen provkörs motorn, alla tankar trycktestas och slutligen regntestas varje Dehler under ett sprinklersystem.

 

Det är de utmärkta segelegenskaperna och den innovativa designen byggd med kvalitetsstämpeln "Made In Germany” som ger Dehler det fina andrahandsvärdet i marknaden.

Broschyrer och specifikationer